Hitte, hormonen en een hele dikke buik

imageHitte, hormonen en een hele dikke buik..
Dat is niet echt een hele fijne combinatie. Je voelt je opzwellen als een olifant terwijl iedereen om je heen heerlijk aan het genieten is van het zonnetje. Voor jou kan het niet snel genoeg voorbij zijn. Danwel het mooie weer of die zwangerschap. Alsof je het nog niet zwaar genoeg hebt met alleen hormonen en een dikke pens. Je krijgt door de hitte te maken met een aantal minder prettige kwaaltjes. Om het je wat gemakkelijker te maken heb ik een paar tips op een rijtje gezet.

Zwelling
Tijdens de hitte is het altijd al belangrijk om goed te drinken. Maar tijdens je zwangerschap heeft je lichaam nog wat extra vocht nodig om zwelling juist te voorkomen. Het vult je aderen waardoor die het vocht uit je voeten goed kunnen afvoeren. Ook de zwaartekracht helpt daar aan mee. Leg dus regelmatig je voeten hoger dan je knieën en die weer hoger dan je heupen. Bewegen is, naar mate je zwangerschap vorderd, niet altijd even makkelijk meer. Maar het is wel belangrijk om het te blijven doen om je bloedsomloop te blijven stimuleren. Bijvoorbeeld met een tennisbal onder je voet rondjesdraaien. Een gemakkelijke oefening die helpt om vocht af te drijven.
imageWaterkers, peterselie, selderij en citrusvruchten helpen je lichaam om vocht af te kunnen voeren. Met een lekkere smoothie in de hangmat en af en toe een rondje wandelen klinkt niet verkeerd toch?

Zon
Vermijd de zon zo veel mogelijk als je zwanger bent. Buiten dat het dan meer moeite kost om je lichaam op temperatuur te houden heb je ook meer risico op een zwangerschapsmasker. Dit is een pigmentverkleureing van je huid. Veelal in het gezicht. Smeer daarom je huid goed in met een hoge beschermingsfactor. Het beste vermijd je de zon helemaal als deze op zijn sterkst is, tussen 12u-15u. Let op; Ook in de schaduw kun je je beter wel insmeren!

Zweten
Dat doen we allemaal als het warm is. Maar door die gezellige hormonen is het nu nog net even wat erger. Let dus op bij het kopen van zwangerschapkleding voor de zomer dat je lekker dunne shirtjes en jurkjes koopt. Het liefst van katoen of linnen. Dat zweet het minst erg. Ook voor de hitte is het fijn om een koud voeten badje te nemen. En blijf zo lang mogelijk in de schaduw onder je parasolletje. Zwemmen is ook een heerlijke manier om af te koelen als je zwanger bent. Het is ook nog eens heel ontspannend omdat je nagenoeg gewichtloos bent in het water.

Vermoeidheid
Door de warmte slaat de vermoeidheid nog harder toe. Je slaapt snachts slechter door de warmte en overdag is het al helemaal niet te doen. Doe de zwaarder klusjes (boodschappen en stofzuigen) vroeg in de ochtend als het nog niet erg warm is of laat ze over aan je partner 😉
Zoek overdag een koel plekje in de schaduw of in de slaapkamer met een ventilator om even een dutje te kunnen doen.

Verveling
Tja.. als je dan heel de dag met je beentjes omhoog in de hangmat onder een parasolletje ligt dan kun je je wel eens gaan vervelen. Kies een goed boek of speur op het internet naar leuke ideetjes voor de babykamer, leuke kleertjes of de geboortekaartjes. Helaas gaat deze vlieger niet op voor alle mama’s. Zij die al een dreumes hebben rondlopen. Die mogen tussen het rusten door gewoon blijven snoetepoetsen, je kind uit de plantjes halen en de watertafel bij vullen. Genoeg te doen dus 😉 Succes allemaal en vergeet niet te genieten van deze bijzondere periode!

Spread the love,
Sharon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *